WELCOME TO MY BLOG

Si Pelik yang jelik,
dream catcher
i hate backstabbers,
chocolates lover







Thursday, December 6, 2012

jadilah ibu bapa yang prihatin

salam to all my readers..
      kali ni aku nak cerita pasal sesi bertemu waris kat sekolah aku.. kata orang mak bapak amik report card.. aku di minta untuk menggantikan rakan aku yang kebetulan pada hari tu ada exam.. why me??

     Dari pukul 8.30 pagi sampai lah pukul 1 petang non stop, parents datang jumpa aku .. total semua parents yang aku layan ialah seramai 39 orang.. fuhh!! ramai jugak, aku sendiri tak sempat makan dan minum.. Parents kelas yang aku handle tu alhamdulillah lah ok jugak.. ada yang sporting habis.. tapi jenuh jugak lah aku ni nak explain kat diaorang pasal sistem KSSR dan PBS. Among 39 parents aku kira adalah 35 parents yang tanya aku pasal sistem PBS. Apa tu band, kenapa anak diaorang dapat band 1.. Siap tanya lagi kenapa tak balik ke sistem lama.  Aku rasa kami cikgu - cikgi kat sini suka sangat sistem lama.. sistem baru ni alahai.. banyak keje dengan sistem online yang mengalahkan  siput.. Malah ada kalangan kawan - kawan aku yang bersengkang mata sampai 3-4 pagi semata - mata nak isi  kotak pentaksiran. Bayangkan satu kelas kalau ada 40 orang cuba kalikan dengan jumlah kelas. kalau cikgu tu mengajar 5 kelas. cuba kalikan 40 x 5 = 200. 200 orang untuk di isi sebulan. Kami wajib isi dari bulan Januari sampai lah bulan Oktober. 200 orang  x 10 bulan = 2000. tak buang masa ke tu?

   Ada jugak yang suara - suara sinis yang aku dengar luar daripada kawasan sekolah.. kalau cikgu tak suka habis lah anak diaorang.. Tak kan lah dari tahun 1 sampai tahun 6, cikgu tak suka pelajar tu.. kami cikgu - cikgu sering di ingatkan bila bagi band tu, kesian lah kat budak - budak korang, korang pun ada anak - anak. Kadang - kadang nak di ikutkan budak tu pun tak layak dapat band, kami tetap bagi band yang tinggi sikit dari yang sepatutnya sebab kesiankan budak.. lagi pun kami cikgu - cikgu ni pikir  diaorang nak carry band tu sampai tahun 6.

      Sistem pentaksiran dah dua tahun dilaksanakan. Aku tengok siap ada promo kat tv lagi pasal sistem pentaksiran. sedangkan awal - awal tahun sekolah dah beri taklimat mengenai sistem pentaksiran. Jadilah ibu bapa yang prihatin akan pembelajaran anak. Jangan alpa akan hal anak. Luangkan sedikit masa anda denga menyemak buku latihan anak anda. Kami di sekolah dah mencuba setakat mana yang mampu.. apa - apa pun terpulang pada ibu bapa untuk memantau perkembangan anak anda.. 
     
    

 


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.