WELCOME TO MY BLOG

Si Pelik yang jelik,
dream catcher
i hate backstabbers,
chocolates lover







Wednesday, September 26, 2012

open house

salam semua..
lama tak update cerita baru.. ( perasan mcm artis pulak.. hehe!!) kali ni lina nak bahasakan diri lina sebagai 'aku' ok dak? rasa2nya kalau sebut nama macam skema lak.. haha!!

        saja nak kongsi sikit pengalaman aku buat open house.. masa bulan puasa baru - baru ni.. hubby macam bagi signal nak buat open house.. aku dah tarik muka masam dah.. fobia.. keje berat beb.. nak buat open house merangkap birthday Adelia.. bagitau je kat Adelia, dia excited lebih.. dua minggu sebelum open house aku dah mula buat preparation.. buat list apa yang nak masak, barang yang nak kena beli, jadual apa yang nak kena buat.. pelan - pelan aku beli barang - barang sedikit demi sedikit.. 3 hari sebelum open house, aku dah mula kelam kabut.. aku beruntung mak sanggup tolong aku.. mak lah tolong kemaskan rumah aku.. aku pulak mula keluarkan pinggan mangkuk yang nak dipakai masa hari tu.. sehari sebelum open house memang kelam kabut.. hubby turut masuk dapur menolong aku.. hubby, Adriana dan Azriq tolong aku siapkan bergedil.. haha!! habislah sakit perut tetamu aku lepas nie.. 

     16hb September 2012.. hari yang ku nanti - nantikan.. first time aku buat open house di rumah aku yang serba kekurangan ini.. Pagi - pagi lagi aku bangun siapkan kuah kacang, sup soto, goreng ayam, bergedil dan panaskan semua lauk..  first time aku masak soto.. sapa - sapa yang datang umah aku pada hari ni diaorang akan dapat merasa soto ayam, bihun sup utara, lemang, rendang dan kuah kacang.. 100% hasil air tangan aku. mak kata, aku ni suka amik cabaran.. aku sebenarnya takut.. gementar.. macam masuk pertandingan masterchef pulak.. hehe!!

    Tetamu pertama aku tiba, aku belum mandi lagi.. hehe!! kredit diberikan kepada aku.. alhamdulillah.. lepas je pakcik aku balik, terus rumah kami dikunjungi tetamu bertali arus.. syukur alhamdulillah.. kawan aku tak ramai yang datang, maklumlah cuti 3 hari ini dimanfaatkan sepenuhnya oleh kawan -kawanku untuk pulang ke kampung halaman masing - masing.. Nak dekat maghrib baru lah kami sekeluarga sempat memotong kek harijadi Adelia.. Adelia tersenyum sipu.. malu - malu.. Masa tu happynya kami sekeluarga.. rasa bahagia sangat, punya keluarga yang lengkap.. orang yang aku sayang ada disekeliling aku.. sama - sama menolong aku.. Ya Allah terima kasih di atas anugerah ini..

Lepas saja acara memotong kek, aku mula kelam kabut panaskan lauk..  Dalam pukul 8 malam, rumah aku mula dikunjungi tetamu sampai di luar rumah.. habis saja tetamu balik, mata aku mula kuyu.. letih sangat - sangat.. kemas lauk pauk, masuk dalam peti ais.. basuh kaserol dan sudu.. Letak saja kepala kat bantal.. aku terus dibuai mimpi nan indah.. 

   Keesokan hari, mulalah operasi mengemas rumah.. semuanya bergotong royong.. Hubby dah bagi hint macam nak buat lagi tahun depan.. mak tak tau lah menu apa pulak nak masak.. menu soto tak berapa jalan.. orang kedah tak berapa minat soto.. tapi bihun sup utara aku licin.. lepas ni aku tak boleh masak soto lah.. masak bihun sup utara saja.. hehe!!!   apa - apa pun memang puas hati lah bagi kawan - kawan dan sedara makan - makan.. Lauk yang selebihnya aku bawak ke sekolah keesokan harinya jamu kat kawan - kawan.. 
 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.