WELCOME TO MY BLOG

Si Pelik yang jelik,
dream catcher
i hate backstabbers,
chocolates lover







Tuesday, February 8, 2011

cabaran mengajar anak sendiri
















tahun ini merupakan tahun yg paling mencabar selama sejarah aku mengajar selama 9 tahun ni.. tahun ni aku mengajar anak sulung aku sendiri. Dari tahun lepas aku dah cakap kat gpk aku, kalau boleh tahun 2011 aku x nak ajar tahun 1.. coz x nak mengajar anak sendiri.. anak org boleh di ajar tapi nak mengajar anak sendiri mmg payah..
lepas saja 3 minggu transisi, ada exam linus.. lepas habis saja exam maka murid2 akan ditempatkan mengikut markah ujian linus.. 2 hari lepas exam aku dah dapat tahu dah mana adriana.. first reaction aku, ya Allah, aku mengajar anak sendiri sambil tepuk dahi.. ( cuma x sebut ayoyo je ) masa proses pertukaran kelas mmg aku sendiri berada di dlm kelas.. dari jauh adriana dah tersengih bila nampak aku.. hari pertama mengajar kelas anak sendiri, mmg adriana give fast respond compared the others. then, bila adriana start panggil aku mama, aku ckp in this class i'm ur teacher but outside in the class, i'm ur mama.. sejak kejadian itu, adriana mmg panggil aku cikgu or teacher..
setakat ini mmg x susah, kelebihan mengajar anak sendiri ialah kita tahu sejauh mana kelemahan anak kita, apa yg dia buat cikgu2 dia akan report kat aku, dlm kelas aku boleh memantau cara dia buat keje sekolah & seterusnya tahu kelemahan dia.. kalau adriana buat silap, mmg dia akan ditegur. Dan x sampai sejam dua apa yg dia buat sampai ke telinga aku.. itulah keistimewaan seorang guru.. kwn2 boleh tolong jaga sama.. tapi yg x syoknya, kalau jadi apa2 org kata anak cikgu disiplin pun buat salah.. hmm.. itulah dugaan kami ibu bapa cikgu.. cikgu pun manusia biasa.. kami cuba jadi role model utk org lain tapi kdgkala kami terkantoi gak.. biasalah manusia mana ada yg x buat salah..

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.