WELCOME TO MY BLOG

Si Pelik yang jelik,
dream catcher
i hate backstabbers,
chocolates lover







Wednesday, December 7, 2011

singgahan abadi buat nana

5hb Disember 2011.. tarikh yang tidak akan kami sekeluarga lupakan.. arwah nana ( panggilan untuk datuk sebelah mak ) telah menghembuskan nafas yang terakhir pada jam 9.25 mlm.. dapat tahu berita pun lambat, then, kelam kabut packing barang and balik penang.. malam tu memang saya tak dapat lelapkan mata..

   terkilan sungguh terkilan.. sampai saja kat kulim, rehat kejap maklumlah dah semalaman tidak dapat melelapkan mata.. sempat tidur 2 jam saja.. kelam kabut balik penang, dengan traffic jam lagi.. sampai - sampai je kat umah arwah nana.. semua dah lengang.. terus pergi tanah perkuburan kat Jalan Perak.. sampai - sampai kat sana, talkin sedang dibacakan.. abg anuar, suami kepada bu mimi sedar akan kehadiran saya, menyuruh saya pergi ke hadapan, nampak tanah perkuburan nana dengan kubur arwah nani di sebelah.. masa tu air mata tak dapat ditahan.. betapa saya terkilan tidak dapat menatap wajah nana untuk kali terakhir, cium nana pun tak sempat.. datang- datang semuanya dah selamat disempurnakan.. baru je tergerak untuk menjenguk nana, tahu - tahu nana dah tak ada.. 

   nana dikebumikan bersebelahan dengan kubur arwah nani.. selama arwah nani tak ada, nana lah yang kerap datang dan bersihkan kubur nani dan adik beradik nana.. nana seorang yang cukup simple.. suka menolong orang, tidak kedekut dengan wang ringgit, walaupun dia sendiri tak ada duit.. nana selalu pesan dekat anak - anak, harta tak penting, kalau mati  bukannya boleh bawak ke kubur pun.. saya kagum dengan semangat nana.. tapi apakan daya, saya redha dengan ketentuan Allah.. saya redha dengan pemergian nana.. nana dah terlalu menderita dengan sakitnya.. hampir 2 tahun arwah nana bertarung nyawa dengan sakit buah pinggangnya.. Allah lebih menyayanginya.. Al - Fatihah buat arwah nana..

    sebagai cucu arwah nana, saya dah buat apa yang patut seorang cucu patut buat, nana dah merasa duit gaji saya, saya  pernah jaga nana masa nana sakit.. masak untuk nana.. nana pun kata.. apa susah - susah lina, masak macam - macam.. Kalau bagi duit kat nana pun, dia teragak - agak untuk terima.. saya puas dapat berbakti untuk nana.. 

    nana, ampunilah dosa lina sejak lina dilahirkan hingga ke akhir hayat nana.. damai lah nana di sana.. lina tetap akan ingat dan rindukan nana.. Al - Fatihah buat nana tersayang.. :(


    
    

   

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.