WELCOME TO MY BLOG

Si Pelik yang jelik,
dream catcher
i hate backstabbers,
chocolates lover







Tuesday, December 23, 2014

My First Day In Beijing..

         Salam to all my readers.. Kali ni aku nak bercerita sedikit mengenai hari pertama aku di bumi Beijing.. Hotel yang kami menginap kat Hotel City Inn. Sebelah je hotel tu ada Tesco. The best part of hotel ni, dia orang ada 'wake up call' . Dalam pukul 8 pagi, pihak hotel sendiri call dan habaq boleh sarapan pagi.  Sarapan pagi kat hotel ni, tak seberapa sangat. Usyar punya usyar, last sekali aku ambik 2 keping roti bakar calit dengan jem strawberry. Kat cafe hotel, aku jumpa ramai orang Malaysia.. masing - masing bertegur sapa, tanya khabar dan asal dari mana. 

        Lepas makan, my cik abang pun nak berasap rokok. Sambil tu aku cuba keluar untuk rasa cuaca sejuk kat Beijing. Sejuk sangat.. aku tak rasa boleh tahan. mau demam kalau lama - lama kat luar. Cuaca kat Beijing panas kering. Kalau tengok dalam gambar memang nampak matahari tapi angin dia yang sejuk teramat. Aku pakai baju 3 lapis pun terketar - ketar.

      Perjalanan pertama kami serombongan ialah di Tianmen City atau Kota Larangan ( Forbidden City ). Asalnya dahulu di katakan Istana Maharaja Cina. Nak berjalan masuk ke Kota Larangan, punya lah jauh. Sebabnya bas tak dapat nak parking dekat. Ramai nya manusia kat sana. Aku suka tengok omputih dengan gayanya. Ada stail.. Kawan - kawan yang lain pun tak kurang jugak la memperagakan baju sejuk diaorang. Aku lebih selesa memakai jaket kulit. Not bad jugak. 

      Sampai saja di Tianmen City, kami semua berselfie. Kalau ambik foto tu, memang ada lah kiri kanan manusia berselfie. Aku cuba konon - konon nya bernafas keluar asap. Nampak jakun pun ada. haha!! Perjalanan nak ke Istana Maharaja sendiri jauh jugak.. Aku tak pasti berapa km.. tapi istana maharaja cina cukup jauh.. Aku diberitahu aku baru sampai di permulaan istana walhal kaki dah lenguh berjalan lama. Kat dalam istana tu sudah semestinya lah kami ni tengok dari luar saja. Tak dibenarkan mengambil gambar di dalam. Cuma aku katakan kagum la dengan senibina masyarakat Cina. Walhal tak heran sangat coz Cina kat Malaysia bersepah sana sini. 

    Lepas saja destinasi pertama, kami ke tempat mengurut. Mengikut Ricky ( tour agent beijing ) urutan tu ada dalam pakej. Jadi tak perlu bayar apa - apa. Memandangkan aku ada lah stalk blog mengenai Beijing, aku sedia maklum la. kat government store ni harga memang mahal.. So, jangan lah tertipu dengan helah depa ni. Mula - mula aku dengar penerangan dari seorang tabib. Dia ni boleh cakap Bahasa Indonesia. kami sorang - sorang didatangi oleh tabib cina dengan seorang penterjemah. Ada saja lah masalah kesihatan yang dia kata. Entah betul ke tidak aku tak pasti. Kaki ku di urut oleh budak pelatih mengurut. Aku beberapa kali tahan sakit. 

     Seterusnya, kami dibawa ke Muslim Restaurant. Kalau nak tahu, muslim restaurant ada pemidang hijau kat depan. Aku teruja nak tengok masakan cina ..lapar pun ada jugak.. memandangkan cuaca sejuk, faham - faham je laa.. bila sejuk la rasa nak makan macam - macam. Nasi kat restoran rasa macam beras pulut. Piring pun kecil. Sebesar piring kuih. Aku cukup suka dengan lauk daging. Ntah macamana masak dia.. Masakan cina tak pedas sangat. tapi daging yang aku suka ni memang boleh tahan pedas. Makanan kat sana banyak guna cili kering dan sayur. Sepanjang aku kat Beijing, kami semua dihidang dengan 8 lauk. Semua nya kami cuba. Kat sini lah kalau hangpa ingat dengan entri aku sebelum ni, aku ada suggest bawak makanan kering. Masa ni lah makanan macam tu laku.. aku sendiri bawak serunding daging, Sebelum ni, serunding tu tak berapa laku kat rumah. Tapi kat sana, kawan - kawan berebut nak mintak.. 

   Seterusnya, kami di bawa ke masjid untuk solat Jamak Zuhur dan Asar. Kat sini lah, kami ambik masa lebih sikit. Sebabnya kami semua ni pakai baju banyak lapis. Nak menunduk tu punya lah terseksa. Kat sana, ada dua lapisan saf. Warna hijau dan warna putih. Penjaga masjid tak bagi kaki kami menyentuh pemidang putih. Katanya yang tu lagi sejuk. Bila aku perhatikan, kat bahagian kain putih tu laa yang dahi menyentuh lantai bila sujud. Baguihnya depa ni..  Kami terpaksa menyegerakan solat sebab cuaca dah semakin gelap. Waktu siang kat sini adalah pendek. Pukul 5 petang dah mula bergelap. Kami semua terpaksa bergegas untuk ke destinasi seterusnya. 

     Seterusnya, kami ke Pertunjukan Akrobatik. My incik abang cakap yang ni best. Aku tak berapa teruja sangat. Bila pertunjukan di mulakan, kami pun menumpukan perhatian. Aku tak nafikan kehebatan ahli - ahli akrobat china. Boleh bagi 5 bintang. Antara persembahan yang kami lihat, menukar topeng muka, menyusun kerusi satu persatu hingga hampir atas pentas. Actually banyak lagi yang aku tonton hari tu, tapi aku tak dapat menyusun nya dengan kata - kata. 

    Kami tiba di bilik hotel dalam pukul 8.30 malam. Aku meletak kan beg sandang dalam bilik hotel dan seterusnya ke tesco berhampiran. My incik abang sempat membeli sehelai baju sejuk yang light weight manakala aku membeli makanan ringan untuk makan dalam bas. Kawan - kawan aku yang lain pun melakukan perkara yang sama. 

   

  Oklah hangpa, aku akan update lagi hari kedua aku di bumi Beijing.. Jumpa lagi..






Kawan lama, aku dan kak Mala



selfie kat Kota Larangan




    On the way nak pi Kota Larangan




                                                  Gambar Kenangan sebelum masuk ke Kota Larangan.




        Tianmen City
        

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.