WELCOME TO MY BLOG

Si Pelik yang jelik,
dream catcher
i hate backstabbers,
chocolates lover







Thursday, December 11, 2014

Persediaan Ke Beijing

              Alhamdulillah.. aku selamat sampai dan balik dari beijing.. aku ikut rombongan sekolah lama aku ke beijing.. tahun ni tahun yang agak sibuk untuk aku.. dari jadi guru kelas tahun 1, study kat uum, kerja rumah n wedding hani.. tahun ni agak padat keje aku.. i should reward myself..

           Dalam ruangan ni, just to share with hangpa la, tips ke beijing.. aku sendiri sebelum pi kat beijing, aku ada skodeng blog - blog orang yang pi kat beijing.. sangat sangat berguna untuk rujukan.. kita nak pi tempat orang, elok la amik tau sikit - sikit.. 

1. Sweater - Kalau hangpa pi beijing bulan 12, cuaca sejuk.. sweater atau baju sejuk yang tebal memang wajib.. coz cuaca sejuk.. aku sendiri pakai 4 lapis termasuk 2 sweater.. Kat beijing baju sejuk trendy and agak murah kalau nak dibandingkan kat Malaysia. Kawan aku beli ada lah dalam 200 yuan.. harga tak sampai rm100.. posibble get yourself sweater yg lightweight.. coz korang akan pakai sweater tu sehari suntuk.. 

2. long john - terpulang lah nak beli ke tak.. aku mula - mula cadang tak nak beli.. tapi 2 hari sebelum bertolak, aku beli gak.. tak berani tanggung risiko.. terpulang lah pada hangpa nak beli atau tak.

3. Penjagaan kulit - cuaca kat sana sejuk kering.. ejen suggested losyen vaseline dan utk bibir guna brand vaseline gak.. aku beli gak tapi utk bibir aku guna lip gloss dan pelembab bibir nivea.. bila balik Malaysia kulit mengelupas sikit dan gatal.. 

4.  Sport shoes - Pls invest for sport shoes yang baik and sedikit longgar.. coz korang banyak jalan kaki.. kalau pakai high heels macam tak sesuwei..

5.  Ubat - ubatan - bawak segala ubat - ubatan yang sesuai.. aku sendiri bawak ubat demam, selsema, panadol, kokyok dan yoko yoko.. selama di sana, aku sendiri guna ubat pening kepala, yoko - yoko, minyak cap kapak dan kokyok.. kawan aku ada yg demam masa pi sana.

6. Tukar duit yuan kat Malaysia - untuk dapatkan duit kecik, kawan aku suggest tukar duit rm300 atau 400 dulu.. sehari dua lepas tu tukar lagi rm300.. sebab kalau hangpa nak shopping kat tepi jalan, hangpa kena make sure hangpa bagi duit cukup- cukup.. jangan ada balance.. takut korang dapat duit palsu..

7. Sarung tangan, mafla dan mask - sangat penting .. coz tangan akan berkedut kalau hangpa tak pakai.. posibble beli yg boleh touch screen.. kalau nak amik gambar kat handphone tak payah lah hangpa bukak sarung tangan hangpa.. aku beli kat daiso je.. dapat rm 5 sepasang..hihi!!

8. Tisu basah dan botol kosong - untuk pengetahuan hangpa, toilet kat sana dalam tak dak pili air.. hangpa kena tadah botol kat sinki sebelum masuk toilet.. kalau yg malas tu pakai lah tisu basah.. botol kosong tu cukup berguna masa travel kat beijing.

9. Makanan kering dan jajan - aku suggest hangpa bawak la ikan bilis goreng, tempe atau kacang yang goreng kering, serunding, dan jajan.. masa makan, benda - benda ni cukup laku.. lagi pun cuaca sejuk, sikit - sikit lapar.. benda - benda macam ni hangpa letak dalam beg peti, jangan letak dalam hand luggage. 

10. Termos dan minuman 3 in 1 - ok.. sebab apa aku cadang hangpa bawak, sebab minuman panas kat sana mahai.. satu cawan kopi panas kat beijing ada lah dalam rm 15 - 20.. air panas boleh mintak kat restoran yang hangpa singgah.. 

11. Baju - jangan bawak baju byk- korang tak berpeluh pun kat sana.. boleh ulang baju tu balik.. 

12  Pasport dan visa - cukup penting ok.. memandangkan aku pi dengan ejen, diaorang uruskan visa aku.. 

Aku suggest lah, masa nak pi sana, tak payah bawak byk barang, beg peti yang ada roda tu, hangpa boleh pi kat sana.. lagi murah.. 

and as a reminder, kat sana tak boleh bukak facebook, maklumlah negara komunis.. so, toksah berangan lah nak upload live hangpa pi mana.. tapi whatsapp dapat.. aku tak beli pun simkad china.. 

Oklah my readers, setakat ni lah entri aku pada hari ni.. insyaallah aku akan update pengalaman aku kat sana untuk next entri.. thanks for reading my blog.. ta ti tu..

 
 


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.